Kunstencentrum Venlo
Sinds 1990 ben ik werkzaam als docent tekenen-schilderen aan het Kunstencentrum Venlo, voorheen de Vrije Academie. Ik geef de cursus 'Schetsen en schilderen' en de museumworkshops 'Kunstbeleving' i.s.m. Museum van Bommel van Dam. In 2013 ben ik gestart met het begeleiden van de 'Masterclass schilderen'.

De cursus “Kunstverhalen” in 2015 was een serie kunstlezingen opgezet en uitgevoerd in samenwerking met architectuurhistorica Eva Wetsteijn.

Vanaf maart 2017 werk ik in de werkgroep innovatie aan de nieuwe leerlijn beeldend voor het Kunstencentrum.



Odapark, center for contemporary art, Venray
Odapark is een centrum voor nationale en internationale hedendaagse kunst, gelegen in een historisch natuurgebied.
Kunstlab van Odapark is in maart 2016 geopend als het nieuwe paviljoen voor kunsteducatie, kunstbeleving en talentontwikkeling. odaparkMijn werkzaamheden van oktober 2015 t/m juli 2016 richtten zich op het starten en ontwikkelen van vernieuwende educatieve projecten en de organisatie en planning van Kunstlab binnen Odapark. Het eerste Kunstlab-project met de titel 'Still' is een subsidie toegekend door het Prins Bernard Cultuurfonds.



Odapark Monique Romeijn

Dagblad de Limburger
Kunstlab binnen en buiten

Valise
Medeoprichter van Valise atelier & natuur in Sevenum, 2001-2013. Workshops, cursussen en arrangementen op het gebied van tekenen & schilderen, natuurwandelen en vegetatief vormgeven. Ik was verantwoordelijk voor de schildercursussen en de workshops in 'de Peel' en creëerde activiteiten waarin kunst en natuur samenkomen, voor volwassenen en kinderen.

Valise

Museum van Bommel van Dam
Museum docent in het Museum van Bommel van Dam, Venlo, 1996-2011. Tijdens het museumprogramma voor leerlingen van het basis- en voortgezet onderwijs gaf ik vorm aan de lessen tekenen, schilderen en grafiek en verzorgde (Duitstalige) rondleidingen voor volwassenen.

Publicatie door Kunstfactor in 2011 (4,5 MB), Utrecht.

van Bommel van Dam

Beeldvaardig
Beeldvaardig is een serie praktijkboeken voor de beeldende vorming in het basisonderwijs. Ieder praktijkdeel omvat lessen in tekenen, handvaardigheid, textiele werkvormen en kunstbeschouwing. Ik heb meegewerkt aan de didactische opbouw en verantwoording, het begeleiden van de testscholen in Venlo en Sevenum en het schrijven van het onderdeel 'Textiele werkvormen binnen het basisonderwijs'. Eerste druk verschenen in 1996, uitgeverij Bekadidact/Cantecleer.

Beeldvaardig